انجمن صنفی  روزنامه نگاران استان در بیانیه ای خواستار بازنگری مسئولان در تعاملات با رسانه ها خاصه رسانه های مستقل و غیر دولتی شد .

در متن این بیانیه آمده است :

تردیدی نیست رسانه ها با انتقال و انتشار اطلاعات ،مبادله افکار و اندیشه ها نقش بسزایی در پیشرفت فرهنگ ، ارتقای آگاهی های عمومی و توسعه تمدن ها دارند .درجهان امروز حتی نظامهای غیر دموکراتیک هم برای حفظ ظاهر به تقویت رسانه های خود پرداخته اند .

هرچند از زمان ظهور کبوتران نامه بر تا کنون که  اینترنت به عنوان رسانه­ تاثیرگذار و فراگیرمرزها را درنوردیده، همواره عده ای ناخشنود از انتقال اطلاعات بوده و تمام همت خویش را برای ایجاد موانع بر سرراه آزادی اطلاعات بکار بسته اند .

اما مانع تراشان درنهایت بازنده عملکرد خود بوده و در مقابل ،جایگاه رسانه در جوامع ارتقا یافته است  .

درحالیکه بر اساس قوانین موضوعه از جمله قانون اساسی و قانون مطبوعات ، آزادی مطبوعات و رسانه ها  محترم شمرده شده است ، متاسفانه در استان هرمزگان به ویژه از زمان استقرار دولت سیزدهم ،نقش و اثر گذاری این حوزه  چندان مورد توجه قرار نگرفته است .

غافل از اینکه بی توجهی به رسانه ها یأس را  در جامعه بازتولید می کند .نوع مواجهه با خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه در استان هرمزگان در این بازه زمانی همواره با تنش هایی همراه بوده که نتیجه اش ایجاد  اختلال در تعامل دولت  بارسانه ها ست .

هرچند فعالان  صبورانه شرایط را تحمل کرده اند اما ادامه این وضعیت به سود هیچ کس نیست ، و خسران آن متوجه جامعه خواهد شد . 

برخی متولیان بی آنکه به علل و عوامل بپردازند، نسبت به عقب ماندن رسانه های دارای مجوز از قافله رسانه های خارجی ابراز گلایه می کنند .

آیا صدای دلسوزان این حوزه در خصوص لزوم تقویت رسانه ها ، ایجاد فضای نقد بر مبنای قوانین و مقررات ، ضرورت برداشتن تبعیض در انتشار اخبار وحمایت از نخبگانی که سالها در این عرصه بی توقع چشمداشت به رسالت خود عمل کرده و می کنند ، شنیده شد ؟

براستی چه کسانی خواهان ضعیف نگه داشته شدن  رسانه ها  و حذف آنها به بهانه های مختلف از عرصه فعالیت بوده اند  ؟

نتیجه بی اعتنایی ، تبعیض و  حذف  چیزی جز آنچه امروز شاهد آن هستیم ، نیست .

عدم صدور مجوز همراهی  برخی خبرنگاران در سفر مسئولان بلند پایه کشوری  به استان ، عدم دعوت از خبرنگاران مطبوعات و رسانه های استان به منظور همراهی در  سفر اخیر رئیس جمهور به شرق هرمزگان ، طرح شکایت علیه فعالان رسانه در مراجع قضایی علیرغم اینکه مطابق عهدنامه مدیران دولت سیزدهم ،(حمایت از رسانه‌ها، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی یک اصل اساسی است)،گزین کردن خبرنگاران برای حضور در نشست ها و جلسات استانی ،تشکیل اصحاب توییتری با هدف کمرنگ جلوه دادن نقش رسانه ها در توسعه استان وحضور خبرنگاران سفارشی پایتخت نشین در سمینارها و مراسمات بنگاههای اقتصادی و صنعتی درتضاد با قوانین  و اصول مصرح در باب آزادی مطبوعات و رسانه هاست .

انجمن صنفی  روزنامه نگاران استان هرمزگان ضمن ابراز تأسف از اتخاذ چنین رویه ای ، مصرانه از نماینده عالی دولت در استان و متولیان حوزه رسانه خواستار اقدام عاجل در تغییر رویکردها نسبت به نوع تعامل با رسانه ها  می باشد .

همچنین بر حفظ کرامت خبرنگاران ، عدم تقسیم بندی فعالان این حوزه به خودی و غیر خودی ، رعایت عدالت در توزیع اطلاعات و حمایت از رسانه ها تأکید دارد .

بدیهی است عدم اصلاح رویه های گذشته هرگز مانعی در ایفای رسالت اهالی رسانه ایجاد نخواهد کرد و فعالان این حوزه با عزمی راسخ در راستای توسعه استان هرمزگان ، تحقق خواسته های مشروع و به حق مردم گام بر خواهند داشت .

 

انجمن صنفی روزنامه نگاران  استان هرمزگان