به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان، از یافت شدن اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور تا به امروز ۱۵ روز می‌گذرد و خانه‌نشین شدن تدریجی مردم برای ایجاد قرنطینه خانگی به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا سبب شده تا استفاده آنان از رسانه‌های مجازی در کشور و به تبع آن در استان افزایش یابد.در این میان برخی ضرورت‌های رسانه‌ای در عمل به وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در جامعه آنهم در شرایطی که مردم بیش از پیش نیاز به اخبار و اطلاعات درباره مقابله با این ویروس و اخبار پیرامونی آن دارند، ضرورتی انکارناشدنی یافته است.

خبرگزاری فارس در استان هرمزگان در گفت‌وگو با برخی چهره‌های رسانه‌ای صاحب نام در این استان به بیان و بررسی مسؤولیت‌های رسانه‌ای در مواجهه با این بیماری پرداخته است.

غلامعباس شمس‌الدینی: مدیریت بحران در خبر را جدی بگیریم

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان گفت: اطلاع‌رسانی در شرایط بحران مقتضیات و شرایط خاص خود را دارد و ما در قالب یک دوره ویژه در این زمینه برای خبرنگاران استان، اقتضائات این حوزه را به طور علمی و دقیق و فنی برای اهالی رسانه تشریح کرده‌ایم.

وی با بیان این که باید از این ظرفیت در جهت اطلاع‌رسانی بحران مقابله با ویروس کرونا در استان بهره بیشتری برده شود، خاطرنشان کرد: ما در بحران‌های قبلی نظیر بحران ملخ، بحران سیل شرق هرمزگان و بحران طبیعی دیگر نیز نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید از ظرفیت رسانه‌ها بهره بگیریم.

شمس‌الدینی با بیان این که در سایه فقدان فعالیت رسانه‌ای دقیق، شایعه میدان می‌یابد، عنوان داشت: پرداختن به نقش و کارکرد رسانه در مدیریت بحران‌ها بخصوص شیوع ویروس کرونا اهمیت بسیار فراوانی دارد اما متأسفانه مدیران ما نتوانسته‌اند رسانه‌ها را همسو و همراه با سیاست‌های خویش کنند.

وی تصریح کرد: افکار عمومی نیازمند آرامش است و هر چه رسانه‌ها در ارتباط  تنگاتنگ‌تری با مدیران در حوزه اطلاع رسانی قرار داشته باشند، شایعات نیز کمتر بروز می‌کند و ضرورت داشت تا قبل از شیوع نیز استفاده بهتر و بیشتری از ظرفیت رسانه‌ها می‌شد اما اکنون در مرحله مقابله با شیوع این بیماری، در حوزه هشدار، مصونیت، پاسخگویی سریع و ارزیابی و مهارسازی از وضع موجود می‌توان بهره بیشتری از ظرفیت رسانه‌ها یافت.

روحی: اطلاع‌رسانی شفاف جلوی شایعات را می‌گیرد

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان اظهار داشت: رسانه‌ها یک ظرفیت در کشورمان در اختیار مسؤولان برای اطلاع‌رسانی مستمر از خدمات و فعالیت‌های صورت گرفته برای رشد و پیشرفت کشور هستند که در موضوع شیوع ویروس کرونا وجه دیگر رسانه‌ها یعنی آگاهی بخشی در جامعه نیز اهمیت هر چه بیشتری یافته است.

وی افزود: رسانه‌ها از همان ساعات اولیه انتشار اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا به یاری مسؤولان حوزه بهداشت و درمان کشور آمده و در استان هرمزگان نیز شاهد تلاش‌های مستمری در این زمینه هستیم اما نکته مهم در این میان آن است که هر چه شفافیت مدیران در نوع اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها بیشتر باشد، شایعات نیز کمتر فرصت جولان می‌یابند.

حسین روحی با اشاره به وظیفه مهم رسانه‌ها در شرایط حاضر برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در مورد ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: بخشی از اطلاعات از طریق مسؤولان حوزه بهداشت و درمان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و بخشی دیگر نیز آگاهی بخشی به جامعه در مورد این ویروس است که ممکن است از منابع گوناگونی از جمله از پزشکان، پرستاران، منابع علمی و … برداشت شود که بکارگیری خلاقیت و هنر در انتقال مفاهیم در این زمینه اهمیت فراوانی دارد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان ادامه داد: منطق اطلاع‌رسانی حکم می‌کند که اطلاعات تخصصی درباره این بیماری صرفا از سوی مراجع صاحب صلاحیت در حوزه بهداشت و درمان صورت گیرد ولی حتما اطلاعات دیگر در مورد اقدامات سایر دستگاه‌ها نظیر ضدعفونی‌سازی معابر و اماکن، توزیع امکانات مورد نیاز بهداشتی، نقش برخی ادارات در کمک به مردم برای عبور از این بحران، غیرحضوری سازی خدمات، الکترونیکی ساختن فعالیت‌های آموزشی و … به طور دقیق به رسانه‌ها منتقل شود تا آنان بتوانند با پرداخت مطلوب اخبار، امید و آرامش را در جامعه تقویت کنند.

کمالی: امید را نباید از جامعه گرفت

یک مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات گفت: پرداختن قوی اما امیدوارانه به موضوع شیوع کرونا مسأله‌ای است که نباید از دید رسانه‌های ما در حوزه اطلاع‌رسانی مخفی بماند.

محمد کمالی باغستانی با بیان این که جامعه با امید و اشتیاق به آینده زنده است و بهترین ابزار برای مواجهه با بیماری، امید است، خاطرنشان کرد: شایعه در این شرایط کنونی ضربه مهلکی به امید در جامعه وارد می‌کند و دلسوزان رسانه‌ای باید ضمن توجه داشتن به مقوله سرعت در انتشار اخبار، از صحت در هر خبر نیز اطمینان حاصل کنند.

وی اضافه کرد: نگاهی به فرآیند اطلاع‌رسانی طی دو هفته اخیر در کشور نشان می‌دهد که رسانه‌های معاند سعی در تداوم خط خبری خود مبنی بر ناکارآمد جلوه‌ دادن نظام در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا دارد و از سوی دیگر با ملتهب ساختن فضای فکری جامعه، تلاش می‌کنند تا دامنه بحران را بسیار گسترده و روند اطلاع رسانی از این بیماری را در داخل کشور زیر سوال ببرند و لذا بر رسانه‌های داخلی لازم و ضروری است که در این میدان هر چه بیشتر به سمت شفافیت در آگاهی بخشی گام برداشته و مسؤولان نیز رسانه‌های داخلی را امین خود دانسته و از آنان به عنوان یک ظرفیت ویژه استفاده کنند.

کمالی اظهار داشت: در استان هرمزگان نیز اگر چه شدت بیماری به نسبت دیگر استان‌ها کمتر است اما تداوم اطلاع‌رسانی در زمینه آگاهی بخشی به جامعه برای جدی گرفتن این بیماری همچنان ضرورت دارد و علاوه بر این اطلاعات مورد نیاز رسانه‌ها نیز نباید قطره‌چکانی در اختیار آنان قرار گیرد چرا که در برابر یک شایعه نادرست و غلط شاهد بروز یک اتفاق نامبارک بودیم که چهره استان را مخدوش کرد.

پیروی منش: نیاز به آرامش و آموزش در اطلاع‌رسانی هستیم

مسئول بسیج رسانه هرمزگان گفت: موضوع کرونا یک موضوع اجتماعی و در حوزه سلامت است لذاحادثه شهرک توحید نشان داد، برخی می‌خواهند آن را به حوزه امنیت متصل کنند و باید مواظب این موضوع درجنگ همه جانبه به نام ویروس کرونا باشیم.

وی افزود: ضعف مدیریتی در این موضوع وجود دارد اما زمان بزرگنمایی آن نیست و قبول کنیم در وضعیت جنگی هستیم و بایستی جهادی‌وار کمک کننده جهادگران حوزه سلامت و مسئولین باشیم تا بتوانیم ار این وضعیت عبور کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به حجم انتشار بالای بیماری کرونا تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در کنار تولیدات بومی تایید‌شده می‌تواند سبب آرامش توام با آموزش به مردم شود.

پیروی منش گفت: اطلاع‌رسانی در زمینه مبارزه با احتکارکنندگان و توجه به پوشش رسانه‌ای ترخیص تجهیزات و کالاهای پزشکی در گمرکات و همین طور بهبود روزانه مبتلایان نیز می‌تواند سبب تقویت اعتماد و امید در جامعه شود.

بهرمن: خبرگزاری‌ها در خط مقدم اطلاع‌رسانی درباره کرونا قرار دارند

سرپرست دفتر خبرگزاری فارس در استان هرمزگان اظهار داشت: خبرگزاری‌ها به عنوان خط مقدم اطلاع‌رسانی در زمینه کرونا از مسؤولان انتظار دارند تا با دقت و شفافیت بیشتری اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و علاوه بر این مدیران تخصصی هر بخش نیز خود را ملزم به پاسخگویی درباره ابعاد درگیر با پدیده کرونا در مجموعه کاری خودشان باشند.

علیرضا بهرمن اضافه کرد: اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از اقدامات و تلاش‌های در جریان برای مقابله با ویروس کرونا جلوی شایعات بی‌پایه و اساس را می‌گیرد و ما نیز از مردم تقاضا داریم که حتما اخبار را از طریق رسانه‌های رسمی پیگیری کنند و به هیچ وجه در فضای مجازی پخش کننده اخبار “بدون منبع معتبر” نباشند.

وی همچنین از تلاش مجدانه پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا نیز تقدیر کرد و عنوان داشت: ارتباط شبانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با واحد خبر صدا و سیما اقدام خوبی است اما به نظر می‌رسد کافی نیست و باید تعداد دفعات و زمان‌های ارائه گزارش به مردم افزایش یابد تا در فاصله میان دو ارتباط که ۲۴ ساعت از آن طی می‌شود، جامعه گرفتار شایعات بی‌پایه و اساس نشود.

این فعال رسانه‌ای هرمزگان تصریح کرد: کشورمان بدون شک با اقتدار از این بحران نیز عبور خواهد کرد اما باید بپذیریم که الزامات تازه‌ای برای حیات در دوران جدید در جهان شکل گرفته که می‌بایست خودمان را با آنها آشنا کرده و با سلاح‌های لازم فکری و اجتماعی و فنی برای مقابله با آنها آشنا و مجهز شویم و آگاه ساختن جامعه در تمامی این فرآیندها اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس