به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان، غلامعباس شمس الدینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بخشنامه مورخ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ سازمان تامین اجتماعی به ادارات کل تابعه مبنی برحذف کمک دولت به کارگاههای مشمول ماده واحده قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای کارگاه ها به میزان ۵ نفر کارگر بیان داشت: در شرایطی که شیوع کرونا و فشارهای اقتصادی موجب بیکاری بخش زیادی از فعالان حوزه رسانه شده است، صدور این بخشنامه شلیک تیر خلاص به ادامه کار رسانه هاست و موجب تعطیلی گسترده مطبوعات و بیکاری فعالان این عرصه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان افزود: سازمان تامین اجتماعی در این بخشنامه تاکید کرده است در خصوص کارگاه هایی که تاکنون از قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند استفاده کرده اند، تداوم شمول به تسهیلات مقرر در قانون مذکور در صورت احراز شرایط و برابر مقررات، صرف نظر از پیش بینی و تامین بار مالی آن بلامانع است و در صورت برچیده شدن و یا تعطیلی کارگاههای قبلی و شروع فعالیت با کارفرمای جدید در همان محل، واحدهای اجرایی در خصوص کارگاه های مزبور نیز در حدود ارقام پیش بینی شده در بودجه سنواتی کل کشور مجاز به اعمال معافیت خواهند بود.

به گفته شمس الدینی، به استناد این توضیحات و از آنجایی که رسانه های استان عمدتاً فاقد دفتر ملکی مستقل هستند و طبعاً جابجایی صورت می گیرد و این جابجایی موجب دریافت کدجدید کارگاهی می شود عملاً آنها را از شمول این معافیت خارج می کند. یا تعدادی از مطبوعات که به استناد ماده ۱۶ توقیف شده بودند و مجدداً با ثبت نام و درخواست جدید یا تغییراتی در مدیران مسئول و صاحب امتیاز داشته اند عملاً با مشکل روبرو می شوند در حالی که این اتفاق ضربه سختی به مطبوعات و رسانه های استان وارد می کند. لذا انتظار از دولت و نمایندگان در استان حمایت از مطبوعات و رسانه هاست.

شمس الدینی با بیان اینکه مشکلات ارزی و گرانی کاغذ و ادوات چاپ مطبوعات چاپی را در تنگنا قرار داده است، تاکید کرد: از طرف دیگر قطع حمایتهای فرهنگ و ارشاد از هفته نامه ها، ماهنامه ها و نشریات غیر روزنامه صاحبان این نوع نشریات را با مشکلات اقتصادی بیشتری در تامین هزینه های استمرار فعالیت روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: اگر بناست با اعمال این محدودیت ها مطبوعات را مجبور به تعطیلی کنند بهتر است خیلی شفاف بگویند نیازی به مطبوعات در جامعه نیست. این خفه کردن تدریجی به نحوی که به مرگ مطبوعات بی انجامد زیبنده نیست. این اتفاق موجب بیکاری همکاران ما و تعطیلی نشریات می شود که نباید چنین اتفاقی حادث شود.

وی در پایان با اشاره به زمزمه هایی مبنی بر حذف معافیت مالیاتی از سال آینده تصریح کرد: مطبوعات و رسانه ها را در رینگی دست بسته قرار داده اند و از همه طرف برای ناک اوت شدن تلاش می کنند. واقعاً حذف رسانه به نفع هیچکس نیست و امیدواریم که دولت همچنان در حمایت از رسانه و مطبوعات پیشگام باشد.