غلامعباس شمس الدینی از سال ۱۳۷۴فعالیت رسانه‌ای خود را در روزنامه ندای هرمزگان آغاز کرد هرچند قبل از آن درهفته نامه امید جوان و بعد از آن در نشریات سفیر جنوب، خبرگزاری مهر، روزنامه های سراسری تحلیل و گزارش‌هایش منتشر می‌شد. اما فعالیت مستمر او به عنوان خبرنگار در خبرگزاری مهر و هفته‌نامه سفیر جنوب بیانگر علاقه وافرش به این عرصه بود. امروز بعد از قریب سه دهه فعالیت علاوه بر خبرنگاری، سردبیر نشریات سفیر جنوب و نگین بندر و عضویت در گروه نویسندگان مجله تجارت جنوب و به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان فعالیت دارد که به مناسبت هفته خبرنگار با وی گفتگو کردیم که ماحصل آن تقدیم می‌شود.

انجمن صنفی فعالیت خود را در چه زمانی و با چه هدفی شروع کرد؟

اگر بگویم از سال ۱۳۹۵کلید تشکیل انجمن به پیشنهاد جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه مانند علیرضا خورشید زاده، فاطمه رکن الدینی، رضا زرگر و دیگر بزرگواران زده شد، سخن گزافی نیست. یک تشکل رسانه ای در استان بود که همه فعالان امکان عضویت را نداشتند. از طرف دیگر باور به کارتشکیلاتی صنفی به عنوان حلقه مفقوده احساس شد لذا از سال ۱۳۹۶ آقایان حسین روحی، رضا زرگر و خانم رکن الدینی بعنوان هیئت مؤسس پیگیر شدند و بحمدالله با استقبال خوب اهالی رسانه روبرو شد و این تشکل مجوز فعالیت را از وزارت تعاون دریافت کرد و امسال هم انجمن صنفی به شماره ۱۸۱۴ثبت شده است. از ۵۰ عضو شروع کردیم و الان تقریبا دوبرابر شده ایم. انشاالله روزی خواهد رسید که همه فعالان این عرصه ضرورت عضویت در این تشکل صنفی را احساس خواهندکرد و من به آینده کاملا امیدوارم.من تصور میکنم اهداف اعضای ما بسیار بلند است و تردید نکنید در این دوره و دوره های بعد اتفاقاتی در حوزه رسانه حادث خواهد شد که ما و شما رسانه‌ای ها به معجزه تشکیل انجمن‌های صنفی باور قلبی داشته باشیم.

به گمان شما چه میزان از اهداف انجمن صنفی روزنامه‌نگاران محقق شده است؟

بر این باورم که بر اساس توانمندی‌های موجود واقعا کارهای بزرگی انجام شده که سهم هیئت مدیره در مقابل لطف و حمایت اعضا اندک است. ولی جفاست اگر قدردان زحمات یکایک اعضا به طور خاص جناب حسین روحی دبیر انجمن صنفی نباشم. اینجا یک شعار محوری داریم که به باور عمومی اعضا بدل شده است؛ قدرت ما متکی به همراهی اعضاست و امروز قدرتمندترین تشکل رسانه‌ای هرمزگان به لطف خدا و همراهی اعضا هستیم.

تصور می‌کنید که خبرنگاران از روند فعلی رضایت دارند؟

این سئوال را از خبرنگاران باید پرسید؛ ضمن اینکه ما خادم اعضای انجمن هستیم و البته احترام خاصی هم به همکاران غیر عضو قائلیم. همین که می بینید همکاران اخبار انجمن را بدون چشم‌داشت منتشر می کنند نشان دهنده محبت و لطف متقابل است. به یک مورد اشاره کنم ا ین تشکل جای کسانی است که فعال واقعی رسانه باشند و هرگز نمی‌خواهیم اعتبار انجمن را با ورود افراد غیر رسانه‌ای خدشه دار کنیم.

تعامل شما با سایر تشکل های صنفی برای پیشبرد اهدافتان به چه میزان بوده؟

همه تشکل های صنفی در هر زمینه ای برای ما قابل احترامند. تشکل‌های رسانه‌ای که جای خود دارد. آن‌ها هم قطعا برای تحقق اهدافشان تلاش می کنند ولی این نکته را از جایگاه حقیقی عرض می کنم نه عضویت هیئت مدیره، من معتقدم هر فردی یا تشکلی بخواهد برای رسیدن به اهداف تشکل‌های دیگر را نردبان کند تیر زهر آهگینی را به سمت خودش شلیک کرده است. از روز اول هم عرض کردیم بنای ما تعامل با همه تشکل‌های رسانه‌ای و بخش دولتی و خصوصی است. اما اگر تشکلی نخواهد این اتفاق بیفتد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان بنای التماس ندارد. یک موضوع تقریبا ناگفته را عرض کنم تا روشن شود که ما بدنبال تعامل هستیم. روح مرحوم دبیری نژاد قرین رحمت الهی باشد. تقریبا یک ماه قبل از درگذشت ناگهانی مرحوم دبیری، نشست چند ساعته برای رفع اختلاف سلیقه‌ها برگزار کردیم. با هیئت مدیره انجمن کارفرمایی قبل از اتفاقاتی که افتاد جلسه داشتیم که همه دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم. اما دوستان عزمی برای رسیدن به تفاهم نشان ندادند به نظر شما ما چکار کنیم؟ بنا به پیشنهاد اعضا ما پیشگام شدیم و گفتیم که برای رسیدن به تفاهم و تعامل دست خود را دراز کردیم. تشکل های دیگر هم ابتدا دست دادند ولی در پشت صحنه کار دیگر کردند.

حافظ بخوبی فرمود:
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند       چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

من تردید ندارم اگر مرحوم دبیری نژاد بودند الان بیشتر اختلاف نظرها حل شده بود. ضرب المثلی هست ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است .
با تاکید عرض میکنم: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان از تعامل با همه تشکل های رسانه ای استقبال می کند»

امنیت شغلی، ارتقا معیشتی، مسکن و بیمه مهمترین درخواست خبرنگاران است، در این زمینه چه اقداماتی توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان صورت گرفته است؟

ما تقریبا از یکسال پیش جدٱ در این حوزه وارد شده‌ایم می ترسم اگر بگویم چه طرح‌هایی در حال پیگیری ست، دیگران کپی کنند و بار دیگر فریبی ناقص اجرا بکنند وگرنه هر کسی برای رفع دغدغه‌های اهالی رسانه یک قدم بردارد دستش را می فشاریم. اما به طور کلی می گویم در حوزه اقتصادی برنامه خوبی داریم، درحوزه رفاهی نشست های خوبی داشتیم، درحوزه آموزش و ارتقای توانمندی حرفه ای اعضا هم سال گذشته و امسال کارکردیم و ادامه خواهیم داد. اما برای اینکه شما از کلی گویی من نتیجه بگیرید از همین هفته خبرنگار اولین اتفاق خوب را رو می کنیم و تا پایان سال ۱۳۹۸سه کار مهم را برای اعضای خودمان که منافع آنان را تامین می کند انجام میدهیم .

و در آخر  مواضعتون و نکاتی را که صلاح میدونید بفرمایید

درپایان گرامی میدارم یاد و خاطره مرحوم کرمی، مرحوم دبیری نژاد، مرحوم دبیری و همه درگذشتگان عرصه رسانه، وضمن گرامیداشت یاد شهید صارمی، شهید دقت هفته خبرنگار را خدمت شما و همکاران خوبتان، همه فعالان رسانه استان، به طور ویژه اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان هرمزگان، و فعالان رسانه ای شهرستان‌ها که انصافا کمتر از آنها یاد می شود تبریک عرض میکنم. از این فرصت اندک نهایت بهره را می برم و عرض می‌کنم. راه فائق آمدن بر مشکلات، تخریب نیست. وحدت، همدلی و حرکت در مسیر توسعه استان باید فراروی همه ما باشد. از شما و همکاران خوبتان هم صمیمانه ممنونم.