به قلم غلامعباس شمس الدینی

مجری خوش صدا با طبع شاعرانه

محمد آرامباش با طنین صدایش نگاهها را بخود جلب کرد. او که خبرنگار حوزه هنر هست علیرغم طوفانی بودن دریا بهمراه همکاران جزیره زیبای قشم از مسیر بندر پهل با خودرو آمدند صادق کارگر، معصومه مشار، عادل عتیقی نژاد هم رنج این سفر را به عشق حضور در جشن زیبای خبرنگار تحمل کردند. صابر آرامباش پسر خوش صدای مجری آن شب با دوکار زیبا نام ابراهیم منصفی را زنده کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان:

وفاق و همدلی اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران مثال زدنی است  

عبدالعلی پور اشرف دعوت شد تا خیرمقدم بگوید حرفهایش بی ریا و صادقانه بود. از کسی نام نبرد تا به همه مهمانان خوش آمد بگوید. نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان به فلسفه شکل گیری این انجمن پرداخت و گفت: انجمن صنفی تشکلی غیر دولتی و مستقل است که به لحاظ مالی، ساختاری، حزبی و گروهی به هیچ جایی وابسته نیست.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۰۰ خبرنگار از ۷۰ رسانه فعال در استان هرمزگان در این انجمن عضویت دارند، افزود: پرونده ۲۵ عضو دیگر نیز در دست بررسی است.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان ادامه داد: انجمن طی مدت ۲۰ ماهه با هم افزایی بین اصحاب رسانه موفق شده است وفاق خوبی بین تمامی جریان ها، گروه ها و فرهیختگان ایجاد کند و دلیل آن نیز این بوده است که بدون هرگونه تنش به دنبال وحدت و کمک به توانمندی منابع انسانی(روزنامه نگار و خبرنگار) بوده است.

وی با اشاره به اینکه آیین بزرگداشت روز خبرنگار برای دومین سال متوالی است که به همت انجمن صنفی برگزار شده است، تصریح کرد: عمده هزینه های برگزاری این آیین از محل حق عضویت اعضا تامین شده است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس:

مدیران استان تحمل نقد داشته باشند  

حسین هاشمی تختی  گفت: همگی اهالی فرهنگ و سیاست و اجتماع بر اهمیت کار خبری و ارزش و تاثیر آن در وقوع رخدادهای مهم در مسیر پیشرفت جامعه تاکید دارند اما حقیقت آن است که آن طور که شایسته بود، صاحبان این هنر را تکریم نکرده‌ایم و قدر و منزلت آنچه انجام می‌دهند را نداشته ایم.

نماینده مردم هرمزگان با اشاره به نقش مهم رسانه‌های صدیق و متعهد در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بار اصلی انتقال پیام امام راحل و جهت‌دهی به تحرکات انقلابی در سراسر کشور بر دوش مطبوعات بود و انقلابیون در آن مقاطع حساس توانستند از کارکرد رسانه‌ها بیشترین بهره را ببرند.

هاشمی تختی ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ام تا ارتباط موثر و خوبی با رسانه‌ها داشته باشم و در زمان مدیریت در استانداری هرمزگان پیشنهادم به رسانه‌ها این بود که نقد را از فرد استاندار آغاز کنند.

وی همچنین از مدیران استان خواست تا تحمل خود را در برابر نقد اهالی رسانه افزایش دهند و از شکایت از اهالی رسانه‌ بواسطه انجام رسالت‌شان خودداری کنند.

مشاور رسانه ای استاندار هرمزگان:


تولیدات رسانه ای، تلنگری به اذهان خاموش

« علیرضا خورشیدزاده ضمن تبریک هفته و روز خبرنگار، با بیان اینکه مردمداری در هر شغلی به شیوه ای انجام می شود، اظهار کرد: جدای از همه نتایج دنیوی کار رسانه، اجر اخروی زیادی نهفته شده است.

وی با یادآوری اینکه خبر، یادداشت، گزارش، مقاله و همه تولیدات رسانه ای، تلنگری به اذهان خاموش است تا متوجه شوند که در اطرافشان چه چیزی می گذرد که نیاز به دیدن و شنیدن بیشتری دارد، افزود: آرمان خواهی که اساس و تعالی بشر است به عنوان یکی دیگر از رسالت های خبرنگاران است.

مشاور رسانه ای استاندار هرمزگان از مرحوم حاج حسین فرج زاده سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در هرمزگان و شهید خزایی از شهدای خبرنگار مدافع حرم به عنوان الگوی زهد در حوزه رسانه نام برد و خاطرنشان کرد: مرحوم فرج زاده پس از سال ها کار رسانه ای و ارتباط با مراکز ثروت و قدرت، زمانی که از دنیا رفت برای غیرباور بود که در خانه ای اجاره ای زندگی کنند.

خورشیدزاده ادامه داد: پس از شهادت شهسد خزایی در کشور سوریه صدا و سیما وقتی فضای محل زندگی او را به تصویر کشید نشان داد که در یکی از محلات محروم شهر زاهدان و همردیف اقشار محروم زندگی کرده است.

وی با ذکر این نکته که خبرنگاران به واسطه شغلی که دارند می توانند با مراکز قدرت و ثروت وصل باشند و از قدرت و ثروت سهم ببرند، گفت: اما فعالان این حوزه در مسیر خداجویی و زهد گام بر می دارند و همواره پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و با انعکاس مشکلات و نارسایی ها به مسئولان در جهت خدمت رسانی به مردم کمک می کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد هرمزگان:

رسانه یعنی صدای رسای  مردم

 حجت الاسلام و المسلمین پولادی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد هرمزگان هم در این نشست به عرض تبریک هفته خبرنگار بسنده کرد و گفت : این مراسم در حقیقت تجلیل از رسالتی است که برعهده دارید . معتقدم شما صدای رسای مردم هستید . و در این مسیر ایثارگرانه تلاش می کنید .

وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای عرصه رسانه گفت : خبرنگاران در دفاع مقدس و در صحنه های مهم اجتماعی همواره اثر گذار بوده و هستند .

مرادی نماینده حوزه مرکزی هرمزگان:

جامعه مطالبه گر نیازمند همراهی رسانه است

احمد مرادی نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در این مراسم گفت : تجلیل از نخبگان رسانه را کاری بسیار ارزنده می دانم چرا که خبرنگاران با توجه به جایگاه و مسئولیتی که دارند خیر و صلاح عمومی را در قلم و قدم خویش می بینند .

نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در ادامه با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ مطالبه گری افزود : در هرمزگان تا جایی که من میدانم خبرنگارانش با سینه گشاده و فکر باز مسئولیت مطالبه گری را بردوش می کشند. بر این باورم که جامعه مطالبه گر نیازمند هراهی رسانه هاست.

احمد مرادی با اشاره به پذیرش مسئولیتهای اثر بخش اظهارکرد : همه ما باید به وظایف خود عمل کنیم من نماینده ، مدیران و رسانه ها و آحاد مردم در هرجایگاهی باید به وظایف خود به نحو شایسته عمل کنند تا موثر واقع شوند .

وی بیداری جامعه را یک ضرورت دانست و گفت : این تعهد را داریم که بدور از شعار در مسیر بیداری جامعه حرکت کنیم . من آماده ام و علاقه مند هستم در کنار رسانه ها سهم کوچکی در توسعه بیداری جامعه داشته باشم .

خبرنگار پیشکسوت روزنامه کیهان:

رسانه ها بهترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی

پرویزسالاری خبرنگار پیشکسوت روزنامه کیهان با تجلیل از جایگاه خبرنگاران گفت: خبرنگاران می توانند در حوزه های مختلف خصوصا در حوزه آسیب های اجتماعی موثر باشند .

خبرنگار پیشکسوت روزنامه کیهان افزود: خبرنگاران پیشقراولان مبارزه با آسیب های اجتماعی ، انحرافات ، مصرف گرایی هستند و البته باید از این ظرفیت عظیم به خوبی بهره گرفته شود.

سالاری با اشاره به تاثیر گذاری اصحاب رسانه خاطر نشان کرد: هرجا رسانه نقش آفرین بود موفقیت هم بوده است. در حوادث ، در دفاع مقدس، در دفاع از ولایت رسانه های کشور و هرمزگان اثر گذاری خود را به اثبات رسانده اند. به عبارت روشنتر هرگاه خطری نظام را تهدیدکرده خبرنگاران همراه انقلاب اسلامی بوده اند.

این پیشکسوت عرصه رسانه هرمزگان گفت: مدیریت افکار عمومی مسئولیت مهم رسانه هاست. و صاحبان آن افسران همیشه در صحنه در گمنامی هستند که بی توقع چشمداشت نقش آفرینند. لذا مسئولین باید آنان را مورد حمایت قرار دهند و به وظایف خود در قبال رسانه ها عمل نمایند.

وی در پایان با اشاره به سال رونق تولید یاد آور شد: رسانه ها بهترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی هستند، آنها می توانند در رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی نگرش جامعه را متحول نمایند.

مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی هرمزگان:

توسعه فرهنگ کار با همراهی رسانه ها

هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در این آیین با قدردانی از اهالی رسانه بواسطه همراهی با مجموعه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر قرار است تحول و رشدی بیش از پیش در هرمزگان محقق شود، بدون شک پایه های این مهم در حوزه فرهنگ است.

وی حل مسائل اقتصادی و اجتماعی را در گرو حل مسائل فرهنگی و نیروی انسانی خواند و گفت: بدون شک نقش رسانه ها در این بین از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ها گفت: مطالبه گری و آگاهی بخشی رسانه ها در توسعه پایدار استان موثر است

ابراهیمی از رسانه ها خواست تا در زمینه های فرهنگ کار،تعاون و رفاه اجتماعی بیش از پیش ورود کنند و این سه مهم را زمینه ساز ارتقای همه جانبه جامعه خواند.

شب خاطره از شعر خوانی تا خاطره بازی

خاتون رئیسی مدیرمسئول نشریه ماراک  که در نشست های خبری و مراسم فرهنگی همواره با شعرهایش غوغا می کند. با تشویق حاضران پشت تریبون قرار گرفت. مجری از او خواست شعرهای کوتاهش را بخواند. خاتون این بار با شعری در وصف حال شغل خبرنگاری شعرش را خواند تا مورد تشویق جدی حاضران قرار گیرد.

حسین نارنجی نسب که در عرصه ورزش نام آشناست و در زمره پیشکسوتان این عرصه است خاطره ای ار دوران فعالیتش گفت که حضار از آن استقبال کردند و با دست زدنهای مداوم او را مورد تشویق قرار دادند.

محمد حسین رفیعی که در سفر بود امسال نماینده ویژه اش را به مراسم فرستاد. فرزند رفیعی پشت تریبون رفت و با برقراری تماس با پدرش از او خواست با مهمانان سخن بگوید. محمد حسین رفیعی با امید ساحل نامش را بر سر زبانها انداخت. خبرنگاری شجاع و صریح اللهجه که تلفنی هفته خبرنگار را تبریک گفت. حسین فریدونی که به شوخی مجری او را سهامدار مطبوعات استان خطاب کرد با تضمین خاطره گویی پشت تریبون رفت خاطره اش که تمام شد نیم نگاهی به مجری انداخت و لبخندی زد گفت: علیرغم اینکه وعده کرده بودم فقط خاطره بگویم ولی شعری سرودم که آنرا می خوانم. او می خواست با خاتون رئیسی مسابقه مشاعره برگزار کند. برای عباس رفیعی نویسنده توانای هرمزگان زمانی در نظر گرفته شده بود که غیبتش در این مراسم جدا به چشم آمد هر جا هست خدا نگهدارش باد .

اتفاقات تجلیلی از نوع اول

 برای اولین بار اتفاقاتی در این مراسم رقم خورد که حاضران را واقعا شگفت زده  کرد .

تجلیل از چهار پیشکسوت رسانه هرمزگان برای اولین بار صورت گرفت. عبدالحسین اسد پور از شهرستان بندرلنگه  با ۴۵ سال سابقه رسانه ای، پرویز سالاری با بیش از سه دهه فعالیت در حوزه خبر و رسانه از بندرعباس، عباس رفیعی پیشکسوت عرصه نویسندگی و رسانه که نامش برای اهالی فرهنگ و هنر استان و البته برای اهالی رسانه کاملا آشناست  سه نامی که همواره در عرصه رسانه هرمزگان می درخشند . انجمن صنفی روزنامه نگاران با این اقدام نشان دادکه احترام به پیشکسوتان یک اصل مهم است .

 بانوان رسانه ای که در حوزه اشتغال  نامشان بلند آوزاه است از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان مورد تقدیر قرار گرفتند. بانوانی که برای رونق اشتغال آستین همت را بالا زدند. الهام کرمی یادگار مرحوم قاسم کرمی مرد اعتدال رسانه با ۳۰ بیمه شده، فاطمه رکن الدینی مدیر مسئول تجارت جنوب با ۸ بیمه شده، صغری خاندل با ۷ بیمه شده، فروغ مسلم زاده با ۶ بیمه شده ، معصومه قاسمی با ۵ بیمه شده، اشرف پور باقری با ۳ بیمه شده نامشان در این با تشویق حاضران همراه بود. هرچند برخی از کار آفرینان حضور نداشتند اما به رسم ادب نامشان را ذکر کردیم.

عکاسان پرتلاش هم در این شب بی نصیب نماندند. مرتضی آخوندی که نامش حالا از مرزها هم عبور کرده و نادر ناصری عکاس خوش اخلاق خبرگزاری ایرنا با در یافت کمک هزینه سفربه مشهد مقدس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به گونه ای متفاوت مورد تشویق همکاران خود قرار گرفتند. جا دارد از همه عکاسان حاضر قدردانی شود که باز بان تصویر مراسم زیبا راشرح دادند.

مدیران حامی رسانه یا مدیران رسانه ای هم در این مراسم تجلیل شدند تا نشان داده شود مدیرانی که با رسانه ها تعامل دارند از سوی اهالی رسانه در انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان فراموش نمی شوند . مهندس فرزاد ارزانی مدیر عامل  شرکت فولاد هرمزگان، ،مهندس  شاکر رضا مریدی مدیرکل امور مالیاتی استان و  مهندس حسن شاهرخی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان  در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند . تا قدرشناسی رسانه از مدیران همراه به منصه ظهور برسد.

اعلام فروش سهام شرکت قلم زرین ساحل نشینان هرمزگان گام مهم انجمن صنفی روزنامه نگاران به سمت توانمند سازی خبرنگاران بود که تشویق بی امان مهمانان را در پی داشت . خبرگزاری مهر به زودی شرایط واگذاری سهام شرکت مذکور را منتشر می کنند اما نکته جالب اینکه اولویت فروش سهام به اعضای انجمن صنفی  روزنامه نگاران و در مرحله دوم رسانه ای های هرمزگان است که البته به درخواست اعضای انجمن واگذار می شود .

 مجمع عمومی و تدوین وتصویب منشور اخلاقی خبر خوبی بود که در این مراسم جذاب مطرح شد .رضا زرگر عضو هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران با اعلام این خبر گفت : چارچوب اصلی منشور برگرفته از میثاق نامه ای است که خبرنگاران و فعالان رسانه ای به آن پای بند هستند . لذا انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان پیشقراول ترویج اخلاق در حوزه رسانه خواهد شد . هیئت مدیره این منشور را به اعضا ارائه می دهد و پس از تصویب در مجمع برای اطلاع عموم مردم کلیات ومواد آن رسانه ای خواهد شد و به عنوان سند مهم با ضمانت اجرایی مشخص و در نظر گرفتن تقدم اخلاق بر حرفه عملیاتی می شود .

تجلیل از تلاشگران عرصه توزیع مطبوعات:

عباس لاری زاده مردی که سالهای سال با کمک همکارانش سهم عمده ای در معرفی نشریان و رسانه های مکتوب به مردم داشت نیز به عنوان پیشکسوت این عرصه مورد تجلیل قرار گرفت . انجمن صنفی با این اقدام نشان دادکه  هرگز کسانی که در عرصه رسانه به نحوی اثر گذاری دارند فراموش نمی شوند

گفتنی است؛ در این آیین احمد مرادی و حسین هاشمی تختی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، مسعود پاکزاد مدیرکل امور اقتصادی استانداری هرمزگان، فاطمه رکن الدینی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری، مریم یگانه مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری، پرویز سالاری پیشکسوت رسانه استان، هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرخنده جلالی نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،حجت الاسلام و المسلمین پولادیمسئول دفتر  نمایندگی  ولی فقیه در سپاه امام سجاد ، دکتر کذایی رئیس دانشگاه علوم قرآنی،جمعی از  اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی ها ، روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.