به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران،

غلامعباس شمس الدینی در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی هرمزگان افزود: خلاء بزرگی در حراست عمومی از میراث فرهنگی وجود دارد و فرهنگ عمومی در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی باید تقویت شود که تحقق این اتفاق جز با مشارکت رسانه ها و نخبگان امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه خواستار تعامل بیشتر اداره کل میراث فرهنگی و این تشکل در قالب تفاهم نامه هستیم، ادامه داد: ارتباطات متولیان با افکار عمومی و رسانه ها تک بعدی است درحالیکه امروز رسانه ها به سرعت متحول شده و مطابق نیازهای جامعه حرکت می کنند.

شمس الدینی اضافه کرد: نام هرمزگان برای گردشگر با کیش و قشم شناخته می‌شود، یا بشاگرد را با محرومیت می شناسند درحالیکه بشاگرد و سایر شهرستانهای استان ظرفیت های عظیم فرهنگی تاریخی دارند که مورد غفلت قرار گرفته و از فرصت جام جهانی قطر هم برای شناساندن ظرفیت های هرمزگان به‌خوبی استفاده نمی شود درحالیکه استان همجوار با برنامه عمل می کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان اشاره کرد: بندرعباس شهر خلاق جهانی صنایع دستی است اما اثری از این نام در جامعه وجود ندارد چرا از ظرفیت رسانه ها در جهت احیای صنایع دستی درحال نابودی، معرفی بناها و آثار تاریخی و میراث فرهنگی به درستی استفاده نمی شود؟

وی ابراز داشت: همه می‌دانیم ضعف های اعتباری مانع کسب موفقیت در معرفی دستاوردها، عملکردها وحفظ آثار تاریخی شده اما می‌توان با بهره‌گیری صحیح از ظرفیت های موجود به تقویت آگاهی جامعه از میراث فرهنگی از طریق تشکیل اتاق فکر و واگذاری اماکن تاریخی به اشخاص حقیقی یا حقوقی کمک کرد.

هرمزگان دارای ۲۰۰ اثر ملی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان نیز با اعلام آمادگی همکاری با اصحاب رسانه گفت: از نقد صاحبان قلم ورسانه استقبال می کنیم و بر این باوریم که رشد هرمجموعه ای با ایجاد فرصت شناسایی نقاط قوت و ضعف محقق می شود.

سهراب بناوند افزود: هرمزگان دارای ۲۰۰ اثر ملی است که باید از آنها مراقبت شود اما برخی کمبودها مانع تحقق اهداف و برنامه هاست هرچند دولت کمک هایی کرده و وعده های خوبی داده شده که با تحقق آنها گام بزرگی در راستای حفظ آثار برداشته خواهد شد.

وی همچنین گفت: گسترش تعاملات با پارک علم و فناوری در حوزه بسته بندی و برند سازی ،پیشنهاد ایجاد تحول در حوزه صنایع دستی به ویژه لباس محلی مطابق با خواست متقاضیان ،احیای صنایع دستی بنحوی که طی سه سال این اداره کل رتبه اول اشتغال کشور در بخش صنایع دستی را بخود اختصاص داده و نزدیک به ۸۵ هزار نفر در این حوزه فعالیت دارند، البته برنامه های دیگر در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم ضمن اشاره به برخی تنگ نظری ها، بر گسترش تعامل نهاد ها و دستگاه‌های اجرایی،رسانه ها و نخبگان با اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و اظهار داشت: دربندرعباس سه خانه تاریخی دارای مالک وجود دارد که مطابق مقررات ،مرمت و مراقبت با مشارکت مالکان باشد.

عباس نوروزی افزود: پنج خانه در بندر کنگ در تملک اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته که شهرداری آن‌ها را مرمت کرده و لازم است مالکان خانه‌های تاریخی در همه شهرها و شهرداری‌ها در این راستا همکاری و مشارکت داشته باشند.

گروه خانه خلاق درشهرهای مختلف تشکیل شده است

نوروزی از تشکیل گروه خانه خلاق در استان خبر داد و اظهار داشت: گروه خانه خلاق درشهرهای مختلف تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم باکمک مردم، تشکل ها، نهادها و رسانه ها در حراست از میراث فرهنگی وتاریخی گام برداریم.

کرمان همجوار هنوز موافق بازگرداندن شیر برنزی هرمزگان نیست

وی با اشاره به نتایج پیگیری‌ها مبنی بر تحویل شیربرنزی به هرمزگان که سال‌ها قبل به عنوان امانت تحویل استان همجوار شده است، گفت: به وزرای میراث فرهنگی نامه نوشتیم و حتی در زمان وزارت مونسان موافقت هم شد اما استان کرمان همجوار هنوز موافق بازگرداندن آن نیست.